Kvarovi i zamena plivajuceg zamajca

Sa povećanjem kilometraže automobila lista kvarova koji može da ga zadesi se sve više povećava. Jedan od neminovnih problema je i kvar na plivajućem zamajcu, čija je uloga da ublaži vibracije koje se sa motora prenose na mjenjač.


Ono što uvek morate proveriti pre zamene plivajućeg zamajca su nosači motora. Kada su nosači motora dotrajali, motor se trese. Ako su nosači motora ispravni, a motor mnogo trese prilikom startovanja, ili gašenja, jer radilica ima tendenciju da nastavi da se vrti, onda je plivajući zamajac za zamenu. Plivajući zamajac se menja samo onda kada pokaže određene simptome, a uobičajeni termin za takve simptome je nakon što auto pređe 130 do 150 hiljada kilometara.



Priliom zamene plivajućeg zamajca obavezno treba proveriti prateće delove, jer zbog njih novi zamajac može da se ošteti vrlo brzo. Međutim, čak i nakon zamene plivajućeg zamajca, ponekad dolazi do problema i reklamacija, jer novi zamajac ne traje onoliko koliko bi trebalo, način eksploatacije itekako utiče na njegovu trajnost.

Ne treba voziti u previše niskom broju obrtaja, već se držati zone od 1.500 obrtaja u minuti naviše, a vozači ne smiju da dozvole da se motor gasi pri startovanju iz mesta, jer tada dolazi do jakih udara.

Takođe, pri usporavanju ne treba “preskakati” brzine, na primer šaltovati iz pete u treću brzinu ili iz četvrte u drugu, jer se tada ogroman obrtni moment prenosi na zamajac. “Normalno motorno kočenje iz 4. u 3. brzinu nije strašno, a ni sportska vožnja ne škodi toliko, kad neko zna da vozi.

Plivajućem zamajcu se smanjuje vek trajanja ako je način vožnje oštar – naglo kretanje, brzo otpuštanje pedale kvačila, oštre promene brzine kretanja. Problem na našem podneblju je loš kvalitet goriva, jer tada motor ne radi ravnomerno, dolazi do vibracija, a to se prenosi na zamajac, koji strada ranije nego obično.

Fiksni se ne preporučuje umesto plivajućeg zamajca


Dosta vozača koji žele da uštede prilikom zamene plivajućeg zamajca, od servisera zahtevaju da se ugradi fiksni, koji je znatno jeftiniji. To, međutim, nije preporučljivo. Moramo da imamo u vidu da ni jedan proizvođač ne bi stavljao taj relativno skupi dio u prvoj ugradnji da on zaista nije potreban. On je tu da doprinese komforu, boljem funkcionisanju i većoj trajnosti vozila. Naime, ukoliko ugradite fiksni zamajac vibracije motora će se prenositi na mjenjač, čime će doći do oštećenja dosta skupljih delova.”